Ramai orang menangis apabila dihina, padahal waktu itu kita mungkin akan memperolehi ganjaran pahala yang banyak. Sebaliknya jarang orang menangis bersyukur dan takut apabila dipuji, padahal waktu itu kita mungkin bakal dicampakkan ke dalam neraka kerana wujudnya perasaan bangga diri, riak, takbbur dan ujud terhadap diri sendiri.. Maka dalam segala hal, belajarlah bersabar sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w : Dari Suhaib r.a bahwa Rasulullah s.a.w bersabda: "Sungguh menakjubkan perkaranya orang yang beriman, kerana segala urusannya adalah baik baginya. Dan hal yang demikian itu tidak akan terdapat kecuali hanya pada orang mu'min: iaitu jika ia mendapatkan kebahagiaan ia bersyukur, kerana (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan yang terbaik untuknya. Dan jika tertimpa musibah, ia bersabar, kerana (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan hal terbaik bagi dirinya." (HR. Muslim)

Thursday, July 14

Dunia Sekarang

Ajib : Kau tak dengar cerita ke pasal kawan kau yang sorang tu?

Mail : Kenapa Jib? Kenapa kenapa? Cecite sikit.

Ajib : Sekarang yeye macam ustaz. Kat FB aku tengok post berkenaan dengan agama je. Menyampah pulak aku tengok

Mail : Hah? Siapa? Yang duduk kat lorong simpang tiga ke?

Ajib : Siapa lagi Mail. Dulu punya lah jahat, sekarang alamak yeye kot nak jadi ustaz. Tengoklah sekarang apa jadi dengan dia. Mana ada kawan. Budak-budak ni semua kan pulaukan dia.

Mail : Yeke? Jib. Biarlah dia nak jadi apa ke. Asalkan dia tak menyusahkan kau. Dia baik Alhamdulillah. Kita doakan dia supaya terus menjadi seorang insan yang baik. Kau ni pulak, mengutuk mengata kawan-kawan sendiri kenapa? Jangan sampai satu masa kau pergi cari dia belajar ilmu agama. Malu sendiri kau nanti.

Ajib : Tak ada maknanya aku nak pergi cari dia. Tak hingin aku. Aku setakat pasal agama ni tak ada hal la. Bila-bila aku boleh bertaubat. Bila-bila aku boleh jadi baik.

Mail : Bongkaknya kau ni. Tak apa. Kita tengok sendiri oke. Jangan kata-kata kau makan diri sendiri sudah.


Inilah manusia zaman sekarang. Bermacam-macam ragam sangkaan berrmain di fikiran yang tidak terbuka luas. Orang yang Beribadah disangka Riya'. Orang yang Baik disangka Buruk. Orang yang Jahat disangka Baik. Masha Allah. Semoga kita tidak tergolong hatta termasuk dalam orang yang diatas yang suka bersangka tidak elok. Dan kepada sesiapa yang pernah mengalami dan pernah merasa ditindas apabila mendapat Hidayah Allah SWT, bersabarlah dan bersabarlah. Allah SWT sentiasa bersama-sama dengan orang yang bersabar.

No comments:

Post a Comment