Ramai orang menangis apabila dihina, padahal waktu itu kita mungkin akan memperolehi ganjaran pahala yang banyak. Sebaliknya jarang orang menangis bersyukur dan takut apabila dipuji, padahal waktu itu kita mungkin bakal dicampakkan ke dalam neraka kerana wujudnya perasaan bangga diri, riak, takbbur dan ujud terhadap diri sendiri.. Maka dalam segala hal, belajarlah bersabar sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w : Dari Suhaib r.a bahwa Rasulullah s.a.w bersabda: "Sungguh menakjubkan perkaranya orang yang beriman, kerana segala urusannya adalah baik baginya. Dan hal yang demikian itu tidak akan terdapat kecuali hanya pada orang mu'min: iaitu jika ia mendapatkan kebahagiaan ia bersyukur, kerana (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan yang terbaik untuknya. Dan jika tertimpa musibah, ia bersabar, kerana (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan hal terbaik bagi dirinya." (HR. Muslim)

Thursday, July 14

Teguhkan Kesabaran

Apa itu sabar? Sabar adalah sifat mulia (Mahmudah) yang mesti dimilik oleh setiap umat Islam. Sabar adalah menahan diri dan membawanya kepada tuntutan syara' dan akal serta menghindarkan dari apa yang dibenci oleh kedua-duanya. Sabar ialah satu kekuatan yang positif yang mendorong jiwa menunaikan kewajipan. Disamping itu juga, sabar adalah satu tembok ataupun penghalang bagi seseorang yang ingin melakukan kejahatan. S

Apakah kelebihan seseorang jika bersabar? Orang yang berusaha melatih dirinya untuk bersabar adalah orang yang dikasihi serta dekat dengan Allah SWT. Orang yang banyak bersabar dalam membentuk dirinya untuk banyak bersabar tidak akan disia-siakan Allah. Akhirnya, ia akan ditulis di sisi Allah sebagai hamba yang penyabar. Apabila seseorang itu memiliki sifat penyabar, maka ia telah memiliki kebaikan dan keuntungan yang banyak. Dan ketahuilah Allah mahu memberi manfaat yang besar lagi luas dan berpanjangan didunia dan akhirat. Antara keutamaan sifat seorang penyabar ialah masuknya ke syurga tanpa dihisab, diampunkan dosa-dosa yang lalu dan memilik iman sejati. :)

2 comments:

  1. kita datang kawan. kita kawan 1st... weeeeeeeeeeeeee... kita pengkomen 1st jugak... weeeeeeee


    untuk komen: saya berharap sabar untuk akan menjadi peneman saya di kala senang dan susah... kekasih untuk selama-lamanya. tiada jalan mudah untuk mencapainya kan? maka itulah DIA... amin

    ReplyDelete
  2. hehe. terima kasih kerana menjadi orang pertama menziarahi saya. iye iye. kita kawan. :) Ameen ameen ameen ya Rab. Semoga kita menjadi orang yang sabar.

    ReplyDelete