Ramai orang menangis apabila dihina, padahal waktu itu kita mungkin akan memperolehi ganjaran pahala yang banyak. Sebaliknya jarang orang menangis bersyukur dan takut apabila dipuji, padahal waktu itu kita mungkin bakal dicampakkan ke dalam neraka kerana wujudnya perasaan bangga diri, riak, takbbur dan ujud terhadap diri sendiri.. Maka dalam segala hal, belajarlah bersabar sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w : Dari Suhaib r.a bahwa Rasulullah s.a.w bersabda: "Sungguh menakjubkan perkaranya orang yang beriman, kerana segala urusannya adalah baik baginya. Dan hal yang demikian itu tidak akan terdapat kecuali hanya pada orang mu'min: iaitu jika ia mendapatkan kebahagiaan ia bersyukur, kerana (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan yang terbaik untuknya. Dan jika tertimpa musibah, ia bersabar, kerana (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan hal terbaik bagi dirinya." (HR. Muslim)

Tuesday, July 19

Mimpi Ngeri

Saya dan kawan-kawan pergi bercuti ke Genting Highland.  Kami berempat pergi menaiki sebuah van yang usang kepunyaan temanku ini. Sewaktu dalam perjalanan, yang peliknya sekali kami tidak bertegur, tidak tahu kenapa. Tiba di kawasan pergunungan Genting, berbukit-bukit kami naik, sampai di satu selekoh yang amat tinggi, van yang kami naiki tidak kuat menampung beban. Kawanku menukar gear dengan gear satu. Tiba-tiba van kami berpusing dan terus terbabas ke dalam gaung. Saya dan kawan-kawan terpelanting keluar dari van. Dalam keadaan terpelanting, saya lihat kawan saya hilang separuh badannya, hilang kepalanya akibat jatuh dari atas ke bawah seperti jatuh dari bangunan. Dan...... Tersedarlah saya dari mimpi tersebut dengan keadaan cemas dan berpeluh seluruh badan. Ya Allah ngerinya mimpi ini Ya Allah.. :'( Kalau saya tak sedar dari mimpi tersebut, taktahulah apa jadi dengan saya.



أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِنْ غَضَبِهِ وَعِقَابِهِ وَشَرِّ عِبَادِهِ وَمِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَأَنْ يَحْضُرُونِ



2 comments:

  1. Mimpi adalah suatu kehebatan manusia, Ada hikmah disebaliknya ! Kullum amr waanta bikhair.

    ReplyDelete
  2. kadang terasa apa yg dimimpikan tu seperti btol2 terjadi...anggap shaje ianye sbg pringatan utk kitew lebih mengingati Dia....

    ReplyDelete