Ramai orang menangis apabila dihina, padahal waktu itu kita mungkin akan memperolehi ganjaran pahala yang banyak. Sebaliknya jarang orang menangis bersyukur dan takut apabila dipuji, padahal waktu itu kita mungkin bakal dicampakkan ke dalam neraka kerana wujudnya perasaan bangga diri, riak, takbbur dan ujud terhadap diri sendiri.. Maka dalam segala hal, belajarlah bersabar sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w : Dari Suhaib r.a bahwa Rasulullah s.a.w bersabda: "Sungguh menakjubkan perkaranya orang yang beriman, kerana segala urusannya adalah baik baginya. Dan hal yang demikian itu tidak akan terdapat kecuali hanya pada orang mu'min: iaitu jika ia mendapatkan kebahagiaan ia bersyukur, kerana (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan yang terbaik untuknya. Dan jika tertimpa musibah, ia bersabar, kerana (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan hal terbaik bagi dirinya." (HR. Muslim)

Monday, July 18

Ramadhan Akan Tiba

Taklama lagi Ramadhan datang untuk menetap selama sebulan. Apakah kita sudah siap dengan kedatangan Ramadhan? Insha Allah. Sama-sama kita bersedia menghadapi kedatangan Ramadhan. Ameen!

Ramadhan Al-Mubarak

Saya pernah dengar ceramah mengenai orang yang berpuasa ni. Kata ustaz tu, ada 3 jenis puasa. Iaitu ;

1. Puasa AL-UMUM
2. Puasa Al-KHUSUS
3. Puasa KHUSUS Al-KHUSUS

Puasa AL-UMUM ni ialah puasa orang menahan perut dan kemaluan dari memenuhi kehendak syahwat. Puasa tahap ini adalah paling rendah dan hanya puasa orang awam. Puasa sebegini hanya sekadar meninggalkan makan dan minum serta perkara yang membatalkan puasa.

Puasa Al-KHUSUS ni pula orang menahan pendengaran, penglihatan, lidah, tangan, kaki dan seluruh anggota badan dari melakukan dosa. Puasa di tahap ini pula adalah di tingkatan kedua iaitu puasa orang khas. Puasa dibagi tahap ini akan cuba menjaga akhlak dan melakukan pekara-perkara sunat bagi menambahkan lagi kualiti puasanya.

Puasa KHUSUS AL-KHUSUS ialah orang yang menahan hati dari keinginan yang buruk dan dari memikirkan sesuatu selain dari Allah secara keseluruhan. Puasa akan terbatal pada tahap ini lantaran memikirkan perkara-perkara selain dari Allah dan hari akhirat.

Jarang kita nak nampak yang nombor tiga. Selalu nombor satu dan dua. Hehee. Dimanakah kita agaknya? Renung-renungkan dan dan bersabarlah dalam melakukan segala amalan... :)

Selamat Berpuasa :)

No comments:

Post a Comment